До списку

Хто такий бізнес-аналітик?

3 days ago

Сфера IT не обмежує коло своїх спеціалістів розробниками й тестувальниками ПЗ, у ній є ще багато вакантних місць для різнобічних особистостей. Сьогодні розповімо вам про важливу частину команди — бізнес-аналітика. Чим займається бізнес-аналітик, що має знати, навіщо потрібен, які в нього обов’язки? Читайте і приходьте працювати в департамент бізнес-аналізу в ISsoft.

Професія бізнес-аналітика порівняно молода. Якщо ви спробуєте пояснити своїм батькам або бабусям, чим саме ви займаєтеся на робочому місці, то вони навряд чи зрозуміють. Можливо, їм стане зрозуміліше, якщо ви уточните, що раніше таку роботу виконували проєктні менеджери або системні аналітики. Але, скоріше за все, вам доведеться пояснювати докладніше.

Роль бізнес-аналітика стала настільки важливою, що без неї не обходиться жодна ІТ-компанія. Раніше підприємства працювали за схемою «розробник — клієнт». У результаті такого сценарію вимоги клієнта реалізовувалися так, що програму неможливо було використовувати звичайному користувачеві або незручно самому замовнику. Безсумнівно, не можна вважати, що бізнес-аналітик в IT тільки транслює вимоги замовника програмісту.

Професія бізнес-аналітика полягає в аналізі бізнесу клієнта: знаходити слабкі місця й думати про те, як зробити їх сильними. Спеціаліст розробляє концепцію рішення, яке може призвести навіть до модернізації початкового запиту клієнта. Також правильно буде, якщо бізнес-аналітик залишить усе на своїх місцях, нерідко це ефективніше, ніж щось змінювати. Звичайно, часто замовник приходить зі своєю ідеєю, яка бездоганно виглядає з першого погляду, тоді робота бізнес-аналітика буде полягати в тому, щоби визначити актуальність і особливості концепції. Далі ми розповімо докладніше про завдання й обов’язки бізнес-аналітиків.

Що робить бізнес-аналітик?

Як ми з’ясували, бізнес-аналітик займається аналізом рішення замовника, знаходить недоліки, розбирається з проблемами, визначає, як підвищити ефективність. У функції бізнес-аналітика в ІТ входить також робота з вимогами клієнта. У результаті спілкування з замовником спеціаліст складає специфікацію. Це важливий документ, який описує все, з чим доведеться працювати розробнику й іншим членам команди. У цьому документі бізнес-аналітик спершу описує продукт, його призначення, цільову аудиторію, робоче середовище, різні обмеження, функції системи, інтерфейси й так далі.

В обов’язки бізнес-аналітика входить:

  • аналіз потреб клієнта;
  • написання вимог для продукту;
  • аналіз вимог, іноді з їхнім подальшим покращенням;
  • написання специфікації;
  • менеджмент вимог: робота над їх зміною, комунікація з розробниками і клієнтами.

Ми описали основні обов’язки і вимоги до бізнес-аналітика. Давайте розберемося, які знання, навички та компетенції потрібні, щоби стати хорошим спеціалістом у цій сфері.

Що має знати бізнес-аналітик? Який він?

Бізнес-аналітик має:

  • орієнтуватися на клієнта.

Бізнес-аналітик — це найкращий друг замовника. Вам потрібно буде стати ним на своєму проєкті. Ви маєте вміти бачити бізнес клієнта його ж очима, а також із погляду своєї команди і споживачів продукту. Вам знадобиться вміння абстрагуватися й дивитися на речі з усіх боків. Але не забувайте, на чиєму боці ви маєте залишатися більшість часу.

  • вміти працювати в команді.

Це невід’ємна частина роботи бізнес-аналітика. Іноді ви будете єдиним бізнес-аналітиком на проєкті, а іноді бізнес-аналітиків буде кілька. Вам потрібно навчитися ефективно комунікувати й чути те, що хочуть сказати і клієнти, і розробники. Про тих, хто вміє працювати в команді, найчастіше говорять, як про стриманих, тактовних, завжди готових допомогти співробітників, які дотримуються встановлених на проєкті правил і з однаковою повагою ставляться до будь-якого члена команди.

  • мати аналітичний склад розуму.

Бізнес-аналіз на те й бізнес-аналіз, бо без аналітики тут нікуди. Тут вам стане в нагоді ваш розум. Чому саме аналітичний? Тільки такий склад розуму запросто може все «розкласти по місцях», а потім вивчати й аналізувати; він допоможе вам побачити недоліки й переваги продукту без прикрас. Не всі ми здатні так мислити, але якщо ви народилися з хаосом у голові, там завжди можна навести лад: аналітичний склад розуму можна розвинути.

  • мати навички збору інформації.

Тут ітиметься про вміння з’ясовувати вимоги в замовника. Розмовляти вміють усі, а ставити правильні питання вдається не кожному.

  • вміти переконувати.

Люди рідко хочуть міняти свою точку зору, особливо, коли щось сильно засіло в голові. Завдання вашої команди — робити продукт найвищої якості з мінімальною кількістю витрат і високим прибутком. Якщо бізнес-аналітик бачить, що в проєкті клієнта є явні прогалини, які він відтісняє на другий план, то спеціалісту потрібно взяти себе в руки й аргументовано пояснити, що й чому потрібно змінити. Від ваших рішень повністю залежить майбутнє проєкту. Ви можете зробити цей світ кращим, усього лише переконавши замовника в правильності свого рішення.

  • вміти брати на себе всю відповідальність.

Робота бізнес-аналітика відповідальніша, ніж здається. Це не тільки ланка, яка просто з’єднує замовника й розробників, це людина, яка здатна змінити весь хід проєкту. За свої рішення та ідеї доведеться відповідати.

  • любити спілкування.

Бізнес-аналітик багато часу проводить у спілкуванні з кимось: командою, іншим бізнес-аналітиком, клієнтом або споживачем. Готуйтеся багато говорити й діставати задоволення від спілкування з людьми. Якщо ви любите спілкуватися, то робота бізнес-аналітиком точно для вас.

  • знати англійську мову.

Звичайно, якщо ви хочете працювати бізнес-аналітиком у сфері ІТ, то вам нікуди без знань англійської мови. Причому, якщо молодим розробникам дозволяють працювати з клієнтами без хорошої англійської, оскільки на мітингах вони говорять лише на одну тему й лише кілька слів, то вам таких послаблень робити не повинні. Більшість компаній працює з клієнтами по всьому світу, тому вам дуже знадобиться знання англійської мови. Якщо ви знаєте ще кілька мов, то це тільки плюс для вас.

Як і в будь-якій іншій професії, як бізнес-аналітику, вам доведеться дуже багато вчитися, читати, слухати подкасти та спілкуватися зі старшими колегами. Враховуйте, що спочатку вам буде здаватися, що ви потрапили не туди, куди хотіли або уявляли. Не робіть висновки відразу, освойтесь, а потім рухайтеся в потрібну сферу. Усі колись починали. Головне — не шкодувати час на саморозвиток і всім цікавитися. І тоді все вийде.

У роботі бізнес-аналітика є і свої мінуси. Але спочатку поговоримо про плюси.

Плюси роботи бізнес-аналітиком:

  • ви розумієте, наскільки важлива ваша робота, як тільки побачите результат. Він не змусить вас довго чекати. Це дуже мотивує.
  • ви розв’язуєте проблеми й розбираєтеся в речах, які, з першого погляду, незрозуміло як функціонують. Це дуже цікава частина роботи.
  • яблуко розбрату не ви — ви навпаки стаєте паличкою-виручалочкою й «суддею» для двох сторін.

Мінуси роботи в цій сфері:

  • Складність комунікації. Звісно, десь в ідеальному світі є люди, які розуміють один одного на одному рівні сприйняття, але в реальності все по-іншому. Найчастіше, бізнес-аналітики скаржаться у своїй роботі саме на труднощі спілкування з клієнтами. Але тут усе залежить від проєкту.
  • На початках у вас не буде вільного часу. Робота буде забирати у вас усе, тому що ваш графік бізнес-аналітика — це безліч зустрічей і дзвінків. У час, що залишився, вам потрібно буде документувати вимоги й писати специфікації. Але з часом ви втягнетесь і буде легше.

Звичайно, плюси й мінуси суб’єктивні. Комусь складно переключатися між завданнями, постійно приймати рішення і спілкуватися. А хтось буде радий довше посидіти за вимогами, розібратися в деталях проєкту й аналізувати його проблеми.

Як виглядає кар’єрний розвиток бізнес-аналітика?

Кар’єрний шлях бізнес-аналітика починається з позиції «молодшого бізнес-аналітика», а закінчується «бізнес-консультантом». Зазвичай, щоби піднятися кар’єрною драбиною до вершини, потрібно понад десять років. Але якщо ви докладатимете максимум зусиль кожного дня, уважно підходитимете до своїх обов’язків, будете любити свою роботу й поважати інтереси всіх сторін, то зможете досягти свого максимуму набагато швидше. Уперед! А що буде потім? Це тільки у ваших руках.

Також нагадуємо, що ISsoft проводить стажування для junior business analysts. Залишайте ваші відгуки — чекатимемо вас у нашій команді!