До списку

Які soft skills потрібні в IT і як їх розвивати?

29 Березня, 2021

Гнучкі навички допомагають співробітникам ефективно взаємодіяти з командою, досягати цілей, знаходити нетривіальні рішення проблем і ставати менеджерами. Ми вирішили розповісти вам, які основні софт скіли цінуються в ІТ, як розвинути в себе ту чи іншу навичку й що вказати в резюме, щоб HR-спеціалісти точно звернули на вас увагу.

Soft skills — це особисті та міжособистісні навички, які не пов’язані безпосередньо з вашою спеціалізацією, але знадобляться в будь-якій сфері кар’єри та життя.

Наприклад, в університеті не навчають навички «вміння комунікувати з людьми», але вона необхідна при роботі в команді, у спілкуванні з клієнтами і просуванні кар’єрною драбиною.

Soft skills також називають м’якими або гнучкими навичками, оскільки їх можна набувати з досвідом і додатковим навчанням: на курсах, читаючи літературу і проходячи тренінги. Вони дадуть змогу навчитися слухати, чути людей, знаходити підхід до будь-якого типу особистості, організовувати і згуртовувати команди, ставити цілі й досягати їх. Крім м’яких навичок, є й жорсткі — hard skills. Зазвичай хард скілами в ІТ називають технічні навички, які потрібні для виконання конкретної роботи.

Наприклад, у програміста hard skills — це вміння писати код на Java, а soft skill — його вміння грамотно розставляти пріоритети в робочих завданнях, що допомагає швидко й ефективно їх виконувати.

Найчастіше ми починаємо кар’єру з hard skills і невеликим обсягом софт скілів, які виховали в нас батьки або подарував наш характер. Потім ми поступово набуваємо навички, які необхідні нам у рамках професії, проєкту й життєвої ситуації.

Побутує хибна думка, що гнучкі навички потрібні в ІТ тільки тим, хто хоче стати менеджером. Ні, гнучкі навички знадобляться будь-кому. Завдяки гнучким навичкам ви зможете легко доносити свої думки до колег, грамотно пояснювати свої дії й логіку. Співробітникові з хорошими софт скілами довіряють цікаві складні проєкти, комунікацію із замовниками та багато додаткових завдань, які урізноманітнять ваш робочий день і зроблять роботу більш захопливою.

Є багато моделей софт скілів. Наприклад, система «4К», згідно з якою вважається, що потрібно розвивати в собі чотири навички: критичне мислення, креативність, комунікацію й координацію; модель компетенцій Lominger, у якій є близько 70 навичок, та інші.

Важливо розуміти, що не потрібно мати всі можливі навички, головне — працювати над ключовими. Ми вирішили допомогти вам не загубитися в списках софт скілів і попросили досвідчених співробітників ISsoft скласти для вас топ гнучких навичок, які потрібно прокачати кожному.

TOP soft skills і як їх прокачати

1. Вміння комунікувати

Комунікація — це одна з базових соціально-психологічних навичок, яка знадобиться вам у будь-якій сфері життя й роботи. Це вміння слухати й чути, переконувати та аргументувати, вести переговори й організовувати роботу команди, підтримувати відносини і працювати в команді. Ми впевнені, що ви розумієте, навіщо вам усі ці скіли. Вони не тільки сприяють встановленню хороших стосунків із колегами, просуванню кар’єрною драбиною, але і змінять ваше самовідчуття, самооцінку і впевненість у собі, що також важливо для того, щоб управляти людьми й робити це добре.

Для розвитку будь-якого напряму вашої навички потрібно практикуватися. Наприклад, спробувати себе в дебатах, більше спілкуватися з колегами, вчитися ставити їм питання, намагатися вислуховувати їх відповіді до кінця. Моделювання ситуацій в ігровій формі відмінно розвиває навичку комунікації. Ви можете зібратися з колегами, щоби провести «ділові переговори із замовником», уявити собі, що ви їх начальник і спробувати делегувати свої завдання або розповісти про своє рішення так, щоби вони погодилися з вами в його правильності.

«Комунікація — це один з основоположних soft skills. Звісно, ви маєте мати навички красномовності, а не кривомовності. Якщо ви не вмієте розмовляти, слухати, чути, то дуже складно будувати відносини й налагоджувати контакти з людьми. У команді без цього нікуди, особливо, якщо ви хочете, щоби до вас прислухалися. Щоби розвинути цю навичку, потрібно любити спілкуватися з людьми. А щоб із вами було цікаво спілкуватися, розвивайтеся: читайте книги, дивіться фільми, цікавтеся мистецтвом, стежте за новинами, опановуйте хобі — загалом робіть усе, щоб удосконалювати себе з різних сторін. Вивчення психології також допоможе вам краще розуміти людей. Кожен софт скіл пов’язаний з іншим. У комунікації важлива й адаптація — ваша гнучкість. Адже всі люди різні, а вам потрібно вміти підлаштуватися під будь-яку людину».

Олена Башмакова, Group Manager у ISsoft.

Книги, які допоможуть вам розвивати навичку комунікації:

  • «Повна залученість», Брайан Трейсі;
  • «Звичка працювати разом», Твайла Тарп;
  • «Мистецтво спілкування. Як знайти спільну мову з ким завгодно» Пол Мак-Ґі;
  • «Як завойовувати друзів і впливати на людей», Дейл Карнегі;
  • «П’ять вад команди», Патрік Ленсіоні.

Курси:

Відео:

2. Навичка організації свого часу / time-management

Мистецтво грамотно керувати своїм часом — це одна з найважливіших навичок. Крім основних завдань на проєкті, у вас постійно з’являються нові, додаються щоденні мітинги і дзвінки. Через  неправильне планування робота стає непродуктивною і виснажує. Вам знадобиться вміння розставляти пріоритети завдань, пам’ятати про цілі й позбавлятися від чинників, які відволікають. Звичайно, будь-який день може піти не за планом у форс-мажорній ситуації й тут важливо мати місце для маневру, щоби спокійно перенести завдання на інші дні.

Щоби навчитися ефективного тайм-менеджменту, потрібно пробувати змінювати хід свого робочого дня. Без практики ви навряд чи знайдете комфортний для вас метод. Ми вирішили запитати, яких правил дотримується Дмитро Петрученя, Delivery Manager у ISsoft:

«У менеджменті я вже дев’ять років. За ці роки я багато чому навчився. Насамперед, мені допомогла книга Девіда Аллена «Як привести справи в порядок?». Раджу її усім. В організації своєї роботи я дотримуюся декількох правил:

—кожен понеділок починаю з планування, до обіду не призначаю жодних мітингів;

—планую тиждень і планую день;

—читаю пошту тричі на день і дотримуюся правила «чистий Inbox»;

—аналізую ефективність графіка раз на пів року. Просто сідаю і виписую все, на що я витрачав свій час, дивлюся в годинах, на які завдання пішов цей час».

Книги, які допоможуть бути в ладах із часом:

  • «Як привести справи в порядок», Девід Аллен;
  • «Тайм-драйв. Як встигати жити і працювати», Гліб Архангельський;
  • «Пожирачі часу. Як позбавити від зайвої роботи себе і співробітників», Олександр Фрідман;
  • «Метод Помідора», Франческо Чірілло;
  • «Режим генія. Розпорядок дня великих людей», Мейсон Каррі.

Курси:

Відео:

3. Емоційний інтелект

Під емоційним інтелектом розуміють емпатію, здатність бачити й розпізнавати приховані емоції людини, навичку керувати власними емоціями при прийнятті практичних рішень. Зрозуміти, чи є у вас  емоційний інтелект просто. Ви володієте емоційним інтелектом, якщо:

  • вмієте говорити людям «ні»;
  • розумієте, чим спричинена певна ваша емоція;
  • не залежите від оцінок інших людей і регулюєте свою поведінку самі;
  • можете швидко опанувати себе після негативних ситуацій;
  • здатні перенаправляти емоції ваших колег.

Для розвитку усвідомленості можна робити таку вправу кілька разів на тиждень: сядьте, закрийте очі і прислухайтеся до навколишнього світу. Ви точно станете чути більше, ніж раніше. Крім цього, пропонуємо зробити цю вправу із закритими вухами, це допоможе побачити більше деталей. Вправа, коли ви сідаєте й закриваєте очі та вуха також пробудить у вас відчуття свого тіла в зовнішньому світі. Усі ці практики допоможуть помічати голосові коливання в інтонації, найменші деталі міміки. Так ви станете зчитувати приховані послання людини, емоції, які вона намагається придушити, і будете почувати себе в гармонії зі своїми емоціями. З цією навичкою ви зможете управляти не тільки своїми емоціями, що є великим плюсом для публічних виступів, а й перенаправляти емоції ваших колег і підлеглих.

«Поостійно користуюся цим скілом, іноді навіть несвідомо. Емоційний інтелект для мене — це найважливіше в роботі з людьми. Вважаю, що будь-який менеджер має за замовчуванням мати достатній рівень емоційного інтелекту. Менеджера, у якого з цим проблема, видно відразу. Я намагаюся дізнаватися більше про своїх підлеглих, завжди уважно ставлюся до їхньої поведінки і слів. Також емоційний інтелект дає змогу мені приймати правильні рішення, розмежовувати роботу і дружні відносини, і мати відмінний контакт із колегами».

Олександр Жевняк, керівник відділу Business Analysis у ISsoft.

Розвинути емоційний інтелект можна, читаючи книги:

  • «Емоційний інтелект», Деніел Гоулман
  • «Емоційний інтелект», колектив авторів HBR
  • «Емоційна спритність» Сьюзен Девід;
  • «Емоційний інтелект 2.0», Тревіс Бредберрі, Джин Грівз;
  • «Як народжуються емоції», Ліза Фельдман Барретт.

Переглядаючи відео:

Навчаючись на онлайн-курсах:

4. Презентація й публічні виступи

Початковий етап, коли вам потрібно буде презентувати себе декільком людям — це співбесіда в компанію. Інтерв’ю також можна назвати вашим публічним виступом. Те, як ви себе відрекомендуєте, буде впливати на сприйняття вас іншими людьми й на вашу впевненість у собі. Досвід в ІТ, знання, якими можна поділитися, і бажання обмінюватися цими знаннями з іншими допоможуть вам розвивати навичку публічних виступів.

Як же все-таки попрацювати над самопрезентацією й не боятися виступати на мітапах? Досвід і ще раз досвід. Ну, і трохи теорії. Якщо ви вмієте керувати емоціями, то позбутися стресу на початку виступу не становитиме для вас труднощів. Але коли такої навички немає, доведеться вдавати, що ви впевнені й нітрохи не хвилюєтеся. Ви звикнете до аудиторії через п’ять-десять хвилин, і хвилювання зменшиться. Щоби навчитися виступати, також потрібно практикуватися перед маленькими групами людей: почніть із хатньої тварини, потім запросіть членів сім’ї та друзів вас послухати. Так ваша аудиторія стане більшою, а хвилювання буде зменшуватись. Корисно записувати свій виступ на камеру, щоби подивитися на себе з боку. Багато спікерів-новачків роблять багато мимовільних рухів, що заважає їм і слухачам. Саме відео допоможе вам помітити такі нюанси і викорінити їх.

Якісну самопрезентацію можна пропрацювати заздалегідь. Перед тим як йти на співбесіду в ту чи іншу компанію, подумайте, кого там хочуть бачити, які навички мають кандидати в цій компанії, яку користь ви принесете. Щоби потренуватися, складіть розповідь про себе на папері: напишіть кілька речень. Так ви структуруєте те, про що хочете розказати, і це відкладеться у вас у голові. На співбесіді вам буде легше згадувати, адже при написанні в нас працює ще й зорова пам’ять. Самопрезентація допоможе вам вливатися в новий колектив, знайомитися з клієнтами й новими співробітниками.

«Для того, щоби класно себе презентувати, найперше потрібно пізнати себе й самому повірити в себе. Слухати людину, яка не вірить у те, що говорить, складно й нудно. Щоби захоплююче розповідати про себе або для початку знати, що про себе сказати, раджу скласти список своїх умінь та досягнень, навіть мінуси і слабкості в цьому списку будуть важливі. Як тільки ви сформулюєте це для себе, то відразу зрозумієте, що говорити на співбесіді і під час  знайомства».

Олена Башмакова, Group Manager у ISsoft.

Звичайно, є багато матеріалів, які допоможуть вам розвивати цю гнучку навичку.

Книги:

  • «До виступу готовий! Презентаційний конструктор», Радислав Гандапас;
  • «Виступ у стилі TED. Секрети кращих у світі надихаючих презентацій», Джеремі Донован;
  • «Хвилину уваги», Сем Хорн;
  • «Коротше», Джо Маккормак;
  • «Загублене мистецтво красномовства», Річард Доуіз;
  • «Майстри слова», Джеррі Вайсман.

Курси:

Відео:

5. Креативність

Найбільш суб’єктивна, але необхідна гнучка навичка. Креативність визначають як уміння знаходити і приймати нестандартні рішення. У роботі будь-який розробник може зіткнутися зі змінами, під які потрібно буде підлаштуватися.

Щоби прокачати цей скіл, варто думати про те, як ми думаємо. Щойно ви почали роздумувати над вирішенням якогось завдання, зупиніться й подумайте про те, як ви приймаєте рішення, чи не мислите ви стереотипно, або «так, як було раніше». Не бійтеся братися за вирішення нових завдань, це також розвиває ваше мислення. Розвивайтеся, займайтеся творчістю і знайомтеся з мистецтвом.

«У відділі Business Intelligence, де я працюю, звичною практикою й основним скілом є «вміння мислити табличками». Для когось такий спосіб передачі інформації може бути креативом. Ще слід пам’ятати, що не завжди рішення, яке було вироблене одного разу, працюватиме як темплейт, і не обов’язково шлях, обраний раніше, завжди буде призводити до успіху. Тому розвивайте своє мислення, прочитайте притчу про Реінкарнацію Колобка й користь усвідомлення і звертайте увагу на деталі, можливо, там ви побачите рішення, які виявляться креативними».

Олена Башмакова, Group Manager у ISsoft.

Книги, які допоможуть у роботі над скілом:

  • «Рисовий штурм», Майкл Мікалко;
  • «Геніальність на замовлення», Марк Леві;
  • «Дизайн-мислення в бізнесі», Тім Браун;
  • «Злом креативу», Майкл Мікалко;
  • «Гнучкий розум», Естаніслао Бахрах.

Відео:

Курси:

6. Вміння навчати інших, бути ментором

«У будь-якій діяльності настає момент, коли для того, щоби вирости як спеціаліст, уже недостатньо розвивати тільки свої власні знання та навички — необхідно передати їх іншим. Процес навчання дає змогу глибше заглянути в сутність своєї роботи, виокремити найважливіше й систематизувати це до такого рівня, щоби можна було зрозуміло пояснити це іншим».

Ігор Єфременко, Business Analyst у ISsoft.

Ми повністю погоджуємось із думкою нашого колеги. Будь-який спеціаліст приходить на роздоріжжя, де вибирає «навчати, передавати знання» або йде іншим шляхом. Щоби стати хорошим ментором, щоби вас розуміли й чули, потрібно опанувати різні особистісні навички. Ми підготували для вас список літератури, курсів і відео, який точно допоможе стати кращим ментором і педагогом для свого підлеглого чи колеги.

Книги:

  • «The Complete Guide to Mentoring: How to Design, Implement and Evaluate Effective Mentoring Programmes», Hilarie Owen;
  • «Наставництво 101», Джон Максвелл;
  • «Мистецтво навчати. Як зробити будь-яке навчання не нудним і ефективним», Джулі Дірксен;
  • «Щоби слухали й чули», Джуді Аппс;
  • «Мистецтво пояснювати», Лі Лефевер.

Відео:

Курси:

7. Вміння адаптуватись

Навколишній світ розвивається і змінюється щосекунди. Так само швидко все змінюється й у сфері ІТ. Постійно потрібно вивчати нове, підлаштовуватися, змінювати процеси й перебудовувати завдання. Найпростіше адаптуватися повільно: розділити процес на безліч маленьких деталей, виконувати їх так, щоби не втомитися й не перегоріти. Так ви швидко втягнетеся в нову реальність. Адаптація — це не тільки пристосування до технологічних нововведень, стратегій і методів, а й робота з людьми.

«Адаптація — це навичка, яка тісно переплітається з безліччю інших soft skills. Про неї доречно говорити в розрізі комунікації, менторства, і багатьох інших скілів. У роботі з замовниками вам знадобиться вміння адаптуватися під манеру ведення бізнесу, під менталітет людей. Завдання клієнта важливо зрозуміти і прийняти, як свої власні, ось тоді ви будете працювати набагато ефективніше, а спілкування стане набагато зрозумілішим і комфортнішим. Адже у вас є спільна мета — успіх».

Олена Башмакова, Group Manager у ISsoft.

Книги, які допоможуть розвинути навичку:

  • «Гнучкість. Пластичне мислення в епоху змін», Леонард Млодінов;
  • «Гнучка свідомість», Керол Двек;
  • «Психологія ефективного менеджера. Гнучкість. Ефективне управління. Психологія менеджера», Леонард Завалкевич;
  • «Змініть свій мозок — зміниться й життя!», Деніел Дж. Амен.

Відео:

Маєте всі навички й думаєте, над якими працювати далі?

Є кілька варіантів, як визначити, які ще гнучкі навички вам потрібно розвивати:

  1. Запитайте безпосередньо в керівника про те, яких навичок вам не вистачає. Керівник бачить вас у роботі із замовниками та членами команди. Впевнені, що він помічає моменти, де ви відмінно себе проявляєте, а де вам чогось бракує, і може на них вказати. Крім цього, керівник підкаже вам, які саме навички допоможуть у досягненні ваших цілей: розвиток у рамках команди, проєкту або компанії.
  2. Займіться самоаналізом. Почніть звертати увагу на людей, чиї успіхи й чия робота вам подобається. Задумайтеся про те, які навички має успішна для вас людина, чого не вистачає вам, щоби бути таким самим. Так ви виявите якості, які вам потрібні. Якщо ви в хороших відносинах із цією людиною, то рекомендуємо поспілкуватися особисто й запитати, як їй це вдається й що вона для цього робить або робила. Але і просте усвідомлення, що вам не вистачає певної навички — це вже великий крок у розвитку софт скілів.

Якщо у вас є конкретна мета — стати хорошим менеджером — то пропонуємо зосередитися на скілах, про які розповів Андрій Юревич, директор із кар’єрного розвитку у ISsoft.

Soft skills, які допоможуть вам стати хорошим менеджером

  • Уміння визнавати свої помилки — це нелегко, але необхідно.

Людині, яка помиляється, здається, що якщо вона визнає свої промахи, то її імідж постраждає. Насправді навпаки: людина створює собі поганий імідж у команді тим, що поводиться нечесно, не визнаючи помилок.

  • Уміння пояснювати простими словами.

Цю навичку можна вивчити на практиці, пояснюючи складні речі простими словами дітям, колегам або друзям. Завдяки цій здатності ви зможете правильно делегувати завдання, вчити підлеглих і колег, бути хорошим ментором.

  • Уміння дослухати до кінця й поставити правильне питання.

Легко поставити слушне питання вдасться тоді, коли ви розбираєтеся в темі розмови, в іншому випадку це приходить із досвідом. А ось вміти вислухати людину, а потім уже почати говорити — це та навичка, якою ви можете займатися самостійно.

  • Уміння підтримати розмову на абстрактну тему.

Щоби мати цей скілом, потрібно намагатися з’ясувати, що цікаво співрозмовнику, ставлячи питання, ведучи діалог.

  • Уміння говорити «ні» й пояснювати чому «ні».

«Взагалі, менеджер — це людина, яка будує відносини. Щоби вони були ефективними і приємними, потрібно намагатися бути з усіма дипломатичним, привітним і вміти спілкуватися так, щоби не спричинити негатив. Хороші менеджери вміють створювати дружню атмосферу в команді, заохочувати креативність, вони не бояться ризиків, знають, що таке брати на себе відповідальність і довіряють своїй команді», — підсумував Андрій Юревич.

Звичайно, можна багато говорити про те, як стати хорошим менеджером. Потрібно враховувати й той факт, що не завжди ті, хто стають менеджерами, мають достатній набір навичок. Вчитися треба всім.

Як написати про гнучкі навички в резюме, щоб HR-менеджери звернули на вас увагу?

Перші люди, з якими ви спілкуєтеся при влаштуванні на роботу — HR-спеціалісти. Саме вони читають резюме й запрошують вас на інтерв’ю. Ми дізналися в Анастасії Гончарової, рекрутинг-менеджера у ISsoft, що написати в CV, щоби на вас звернули увагу.

— Нехай банально, але рецепта тут немає. Насправді, ми звертаємо увагу на все, що ви написали в резюме. Тому, якщо ви вказали певну навичку, то будьте готові навести приклади, як вона виражається у вашому житті.

Я б радила подумати про себе перед заповненням резюме: у чому ви круті, а які софт скіли вам потрібно прокачати. Як це проявляється? Наприклад, ви гнучкий, тому що так красиво звучить або тому що в умовах кризи змогли підлаштувати процеси під ситуацію й підвищити продажі на 30 % (підставляйте свої метрики).

Чесність завжди видно в резюме, як і кліше на кшталт «я відповідальний, комунікабельний і гнучкий». Адже коли ви самі бачите в описі вакансії «дружний молодий колектив» і «компанія, яка динамічно розвивається», погодьтеся, це викликає усмішку. Аналогічні почуття відчуваємо й ми, читаючи такі резюме.

Будьте щирими, пишіть доступно. Повірте, це ми точно помітимо.